Copyright © 2024, T. Garanti Bankası A.Ş
Gelişen teknoloji, çeşitlenen uzmanlık alanları ve değişen tüketici beklentileri… Tüm bu faktörler, yeni iş fırsatlarını da beraberinde getiriyor. Her yıl dünya çapında yüzbinlerce kişi bu fırsatlardan yararlanarak kendi girişimlerini hayata geçiriyor.
Ülkemizde de girişimcilik ekosisteminin sürekli genişlediğine tanık oluyoruz. TOBB’un verilerine göre yalnızca temmuz ayına kadar Türkiye sınırları içerisinde toplamda 74 bin 726 şirket kuruldu. Yani 74 bini aşkın kişi, hedeflerinin peşinden giderek iş fikrini gerçeğe dönüştürmeyi başardı! Peki nasıl?
Bir fikrin ürüne dönüşmesi sırasında atılması gereken pek çok adım var. Eğer siz de bir girişimci adayıysanız, muhtemelen nereden başlamanız gerektiğini merak ediyorsunuzdur. Öncelikle karşınıza çıkacak kavramlara aşina olmanızda fayda var.
Bu yazımızda girişimcilik ile ilgili en çok kullanılan ve bilinmesi gereken kavramları bir araya getirdik. Gelin şimdi, A’dan Z’ye sıraladığımız bu terimlerin anlamlarına biraz daha yakından bakalım…
Asansör konuşması: Girişimcinin, bir asansör yolculuğu kadar kısa sayılabilecek bir sürede, müşterisine girişiminin ana hatlarını ve benzersiz yanlarını anlattığı ilgi çekici, kısa sunumdur. Genellikle 60 saniyelik bir süreyi kapsar.
Değer önerisi: Bir ürün veya hizmetlerin müşterilere sunduğu benzersiz faydaları tanımlayan ifadedir. İşletmenin rakiplerinden ayrılan yönlerini tanımlar.
Gelir modeli: Bir şirketin faaliyete geçtiğinde kullanacağı gelir kaynaklarını, diğer bir deyişle nasıl kar edeceğini açıklayan modeldir.
Hedef pazar: Bir işletmenin ürün ve hizmetlerini satmak üzere seçtikleri potansiyel müşteri grubudur.
Hızlandırma programı: Yeni kurulan şirketlerin ve küçük işletmelerin daha hızlı büyümelerini teşvik etmeye yönelik eğitim, finansman ve mentorluk gibi profesyonel hizmetler sunan programlardır.
İş modeli: Girişimin gelir elde etmek için uygulayacağı yaklaşımdır. Ürün ve hizmetler üzerinden müşteriye nasıl değer sağlanacağını net bir biçimde ortaya koyar.
İş planı: Bir girişim veya işletmenin hedeflerini, bu doğrultuda ihtiyaç duyduğu zaman dilimlerini, uygulayacağı stratejileri, faaliyetlerini, ürün ve hizmetlerini, finansal tahminlerini ayrıntılı olarak gösteren resmî belgedir. İşletmelere, karşılaşabilecekleri tüm ihtimalleri henüz faaliyete geçmeden önce kâğıt üzerinde görebilme imkânı sunar.
KOBİ: Küçük ve orta ölçekli işletmelerdir. 250 kişiden az çalışan istihdam eden, yıllık net satış hasılatı veya mali bilançosundan herhangi biri 500 milyon lirayı aşmayan işletmeler bu kategoride değerlendirilir.
Kuluçka merkezi (Incubator): Yeni girişimcilere ve başlangıç aşamasındaki işletmelere ofis alanları, mentorluk ve finansman desteği gibi hizmetler sunan merkezlerdir. Ayrıca işletmelerin farklı girişimci ve yatırımcılarla tanışarak network oluşturmalarına olanak sağlarlar.
Kurum içi girişimcilik: Çalışanların, çalıştıkları işletmenin büyümesini ve ilerlemesini teşvik eden projeler ve iş modelleri geliştirmelerine ön ayak olan bir girişimcilik türüdür. Bazı kaynaklarda “iç girişimcilik” olarak da kullanılır.
Melek yatırımcı: Erken aşamadaki işletmelere büyümeleri için yatırım yapan ve karşılığında işletmenin sermayesinden pay alan kişi veya gruplardır. Genellikle yüksek risk ve kâr potansiyeli taşıyan girişimlere yönelirler.
Mentorluk: Girişimcilik alanında daha deneyimli olan kişilerin henüz işin başında olan kişilere deneyimleri üzerinden yol gösterdikleri bilgi aktarımıdır.
Ortak girişim: İki ya da daha fazla kişi veya firmanın herhangi bir iş fikrini gerçekleştirmek üzere bir araya gelerek oluşturdukları girişimlerdir. Ortak girişimler, girişimcilerin kaynaklarını, yeteneklerini ve riskleri birbirleriyle paylaşmalarını mümkün kılar.
Patent: Bir buluşu ortaya çıkaran kişinin, bu buluşu üretmek, satmak, kullanmak, ithal etmek gibi haklarını güvence altına alan resmi bir belge ve unvandır.
Pivot etmek: Girişimcilerin belirledikleri iş modelinin işlemediği durumda, iş planını dönüştürmesi durumudur.
Prototip: Bir ürünün, üretim aşamasından önce finale en yakın halini gösteren ilk sürümüdür. Ürün geliştirme sürecinin en önemli bileşenlerinden biridir.
Risk sermayesi: Genellikle güçlü büyüme potansiyeline sahip olan, henüz kanıtlanmamış olduğundan belirli ölçüde risk barındıran girişimlerin başvurdukları finansman türüdür. Risk sermayesi yatırımcıları, yaptıkları yatırım oranında yeni kurulacak şirketin mülkiyetinin bir kısmına sahip olur.
Sosyal girişimcilik: Ticari faaliyetlerin sosyal bir amaç doğrultusunda kullanıldığı ve elde edilen gelirin belirlenen toplumsal amaç için harcandığı girişimcilik türüdür.
Spin-Off: Bir şirketin içinde gelişmeye başlayan, şirket içerisindeki herhangi bir ürün, hizmet veya birim etrafında kendi iş modelini kurarak şirketten ayrılan ve piyasaya giriş yapan daha küçük çaplı şirketlerdir. Ana şirketten bağımsız olarak varlıklarını sürdürürler.
Start-Up: Yenilikçi bir ürün, süreç veya hizmet geliştirmek amacıyla ölçeklenebilir bir iş modeli ortaya koymak üzere kurulan ve henüz faaliyetlerinin başlangıç aşamasında olan işletmelerdir.
SWOT Analizi: Bir şirketin kuruluş aşamasında veya yönetimi sırasında güçlü ve zayıf yönlerini, risk ve fırsatlarını belirleyerek, iş stratejisini geliştirmesine yardımcı olan stratejik bir tekniktir.
Şahıs şirketi: Ortak bir ekonomik çıkar doğrultusunda bir ya da birden fazla kişinin bir araya gelerek kurdukları ve sorumluluklarının sınırsız olduğu şirket türüdür. Ortaklar genellikle az sayıdadır ve gerçek kişilerden oluşur.
Tohum/Çekirdek yatırım: Henüz fikir aşamasında olan bir girişime yapılan ve genellikle ufak çaplı olan yatırım türüdür.
Unicorn: Türkçe’deki karşılığı “tek boynuzlu at” olan bu kavram, en az bir milyar dolar yatırımcı değerine ulaşmış şirketleri ifade eder.
Yalın girişim: Müşterilerin beklentilerine yönelik hızlı ve düşük maliyetli ürün/hizmet geliştirmeye dayalı bir metodolojidir. Yalın girişimlerde büyük maliyetli Ar-Ge çalışmalarından ziyade, ürün ve hizmetler küçük çaplı müşteri grupları üzerinde uygulanır.
Girişimcilikte kullanılan temel kavramları artık biliyorsunuz. “Sayılarla Dünyada ve Türkiye’de Girişimcilik” başlıklı yazımızı okumak için buraya tıklayabilirsiniz.
__________
Burada yer alan yazılar, finansal bilgiler, birikim ve tasarruf önerileri, genel yorum ve tavsiyelerden oluşmakta olup yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım, birikim ya da tasarruf kararı verilmesi ve hareket edilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir.