Copyright © 2024, T. Garanti Bankası A.Ş
Teknolojinin günlük hayatımıza getirdiği çözümler saymakla bitmiyor. Bunlardan biri de yasal işlemlerin dijital ortamda yürütülmesini sağlayan E-imza (elektronik imza) uygulaması. E-imza sayesinde onay işlemlerimiz için artık evrak yığınlarıyla uğraşmamıza gerek kalmıyor. Elektronik ortamda tanımlanan kimlik bilgilerimiz ile hem bireysel hem de kurumsal işlemlerimizi kolaylıkla gerçekleştirebiliyoruz.
Peki e-imza nasıl alınır? Başvuru sırasında nelere dikkat etmeliyiz ve hepsinden önce bu kavram gerçekte ne anlama geliyor? Gelin şimdi bu soruların yanıtlarına birlikte göz atalım.
E-imza nedir?
E-imza resmi işlemlerin elektronik ortamda yürütülmesini sağlayan bir kimlik doğrulama sistemidir. Bir anlamda kişinin ıslak imzasının dijital bir temsili de diyebiliriz. Ancak bu imza, farklı olarak harf ve semboller içeriyor. Ayrıca tanımlandığı kişiye elektronik belgeler üzerinde işlem yapma yetkisi sağlıyor. Bu sayede kişi, ticari ya da kamusal konularda onay gerektiren dokümanları çevrimiçi olarak görüntüleyip imzalayabiliyor.
E-imzanın avantajları bununla da sınırlı değil. Kısaca değinelim:
E-imza nasıl alınır?
E-imza almak için ilk olarak yetkili bir hizmet sağlayıcısından Nitelikli Elektronik Sertifika temin etmeniz gerekiyor. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu tarafından görevlendirilen hizmet sağlayıcıların bilgisine buradan ulaşabilirsiniz.
Nitelikli elektronik sertifikalarının 1, 2 ve 3 yıllık paketleri bulunuyor. Kullanacağınız süreye göre size uygun olan e-imza paketini belirlemelisiniz.
E-imza sertifikalarının kurumsal ve bireysel elektronik imza olmak üzere iki çeşidi var. Hangi amaçla kullanacağınıza göre bunlardan birini talep edebilirsiniz.
Bireysel başvurularınızda, başvuru formunuzla birlikte kimlik bilgilerinizin yetkili firma tarafından kontrolü sağlanmalı. Bunun için firmanızın sunduğu seçeneklere göre ilgili ofise gidebilir, adreste kurulum talep edebilir, ya da noter aracılığıyla kimlik bilgilerinizi doğrulayabilirsiniz. Eğer notere gidecekseniz, T.C. Kimlik numaranızın yazılı olduğu nüfus cüzdan fotokopinizle birlikte Nitelikli Elektronik Sertifika Kullanıcı Taahhütnamesi’ni imzalayarak noter eliyle yetkili firmaya iletmelisiniz.
Kurumsal başvurularınız için ise kimlik veya kimlik yerine geçen resmî belgenizin yanı sıra aşağıdaki evrakları temin etmelisiniz.
Başvuru belgelerinizi tamamlamanızın ardından talep ettiğiniz e-imza paketinin ücretini ilgili firmanın sunduğu ödeme seçeneklerine göre; kredi kartı veya EFT ile ödeyebilir ya da yetkili firmaya giderek ödeme yapabilirsiniz.
Başvuru yaparken nelere dikkat etmek gerekiyor?