Dijital Ticaret ve Sürdürülebilir Tüketici Finansmanı

Pandemi sonrasında neredeyse tüm sektörlerde yaşanan değişimle beraber büyüyen e-ticaret satışları, ürün ve hizmetleri farklılaştırıyor. Bu sektörler de hizmet şekillerini ve finansman yöntemlerini tüketici beklentilerine göre geliştiriyor. Bu adımları hızlandıran etkenler arasında teknolojinin gelişmesini, akıllı telefonları ve mobil erişim kolaylığını sayabiliriz. Alışverişte harcanan zamanın azalması, bir ürünün detaylı alternatifler ve fiyatlarla karşılaştırıldığı ortamların sunulması, ürüne ulaşmadaki hız, güven ve ödeme imkânları e-ticaret sektörünü farklı bir noktaya getirdi.

 

Salgın sürecindeki kısıtlamalardan tamamıyla çıkılmasından da kaynaklı olarak, dijital ticaretteki gelişimi önümüzdeki dönemde daha net ve belirgin bir şekilde görebileceğiz. Bu durumu neler belirleyecek: Ülkelerin dijital ticareti artırmaya yönelik attığı adımların sıklığı, e-ticaretin az olduğu ekonomilerin bu yönde ne kadar gelişeceği, ekonomiler ve sektörler arasındaki kuvvetli bağın gelecekte nasıl şekilleneceği.

 

Bir örnekle açıklamak gerekirse; Ocak 2018 ile Eylül 2021 arasında 47 ülkeden toplanan verilerle yapılan bir araştırma, e-ticaretin dijital alışveriş harcamalarındaki payının daha fazla arttığını gösteriyor. Bu araştırmaya göre, toplam harcamaların çevrimiçi payı 2019'da %10,3 iken pandeminin zirvesinde %14,9'a yükseldi. Ancak daha sonra 2021'de %12,2'ye düştü. ABD gibi gelişmiş ülkelerde pandemi sonrası dijital alışverişler hızlı gerilerken, gelişmekte olan ülkelerde pandemi öncesi eğilimin üzerinde görünüyor.

 

Hangi kanaldan, en çok ne satın alıyoruz?

Tüketicilerin mobilitesinin artması, internet ve cep telefonu kullanımı ile bu alanda gerçekleşen değişimler, Türkiye'de bu dönemde e-ticaret kanalındaki ilgiyi hem tüketici hem de üretici bazında hızla artırdı.

T.C. Ticaret Bakanlığı Elektronik Ticaret Bilgi Sistemi (ETBİS) 2021 raporuna göre, ülkemizdeki akıllı telefon ve mobil uygulama artışına paralel, tüketicilerin %70’i e-ticaret alışverişlerini mobil uygulamalar aracılığıyla yaptı.

E-ticaret hacminin sektörel dağılımına baktığımızda, bir önceki yıla göre en fazla şu sektörlerin büyüdüğünü görüyoruz: Konaklama (%175), gıda ve süpermarket (%162); seyahat, taşımacılık ve depolama (%113), havayolları (%98), yemek (%78), beyaz eşya ve küçük ev aletleri (%73), elektronik (%59), giyim; ayakkabı ve aksesuar (%26).

2021 yılında e-ticaret hacminin sektörlere göre dağılımını incelediğimizde ise ilk sırada 52,9 milyar TL ile beyaz eşya ve küçük ev aletleri geldi. İkinci sırada giyim, ayakkabı ve aksesuar (24,2 milyar TL), üçüncü sırada ise elektronik (21,4 milyar TL) vardı. Bu sektörleri havayolları, yemek, gıda ve süpermarket ile seyahat taşımacılık ve depolama sektörleri izledi.

Peki ödemeleri nasıl gerçekleştirdik? Sektör bazında peşin ve taksitli işlem oranlarına baktığımızda şöyle bir tablo ortaya çıktı: Ev ve dekorasyon alışverişlerinin %70’i taksitle yapılırken; bu oran diğer sektörlerde daha düşük seyretti. Beyaz eşyada %32, elektronikte %26, giyimde %27, seyahatte %14, konaklamada %17, havayollarında %11, kitap ve dergide ise %8 oranında taksitli işlem tercih edildi.

 

Farklı finansman çözümleri, iş birlikleri

Tüketiciler farklı vade ve ödeme koşullarıyla ürün satın almak istediklerinde ise alışveriş kredilerine yöneliyor. Ticaretin doğası dönüşürken biz de buna ayak uydurmak için çalışıyoruz. Garanti BBVA olarak, değişen tüketici beklentileri ve alışkanlıkları doğrultusunda müşterilerimize e-pazar yerlerinde, mağazalarda, iş birliği yaptığımız markalarla beraber ‘dijital alışveriş kredilerini’ sunuyoruz. Türkiye’nin en büyük e-ticaret sitelerinde sunduğumuz bu ürünlerle yalnızca elektronik cihazlar özelinde değil, birçok ürün kategorisinde 3 aydan 36 aya kadar geniş bir yelpazede taksit yapılabiliyor. Ayrıca mevcut müşterilerimiz ve bizimle ilk kez çalışacak yeni müşterilerimiz, Garanti BBVA Mobil ya da Garanti BBVA İnternet Bankacılığı üzerinden başvuru yaparak bu imkânlardan yararlanabiliyor.

 

Diğer önemli nokta ise sürdürülebilirlik ekseninde dijital alışveriş kredilerinin daha fazla talep edilmesine bağlı olarak ‘Sürdürülebilir Tüketici Finansmanı’na yönelik ihtiyacın ortaya çıkması oldu. Bu ihtiyaca yanıt verebilmek ve yenilenebilir enerji tüketimini yaygınlaştırmak için Garanti BBVA olarak 2021 yılında Türkiye’de bir ilke imza attık: Binalarında güneş enerjisinden faydalanmak isteyen bireysel müşterilerimize Bireysel Çatı Güneş Enerjisi Sistemi (GES) Alışveriş Kredisi’ni sunmaya başladık.

 

Ayrıca… Verimli enerji kullanımını desteklemek ve yalıtım yatırımlarını geliştirmek üzere ‘Çevreci Bina Yalıtım Kredisi’, yeşil ulaşımı desteklemek üzere ‘Elektrikli Motosiklet ve Elektrikli Bisiklet Özel Alışveriş Kredisi’ ve ‘Elektrikli Araç Bireysel Şarj İstasyonu Kredisi’ ile müşterilerimize avantajlı faiz oranlarıyla hızlı bir şekilde kredi veriyoruz. Garanti BBVA olarak bu yapılarla amacımız Türkiye’nin düşük karbonlu ekonomiye geçişine destek olmak.

 

Akıllı, doğru ve kişiye özel finansal tavsiyeler

Pandeminin dijitalleşmeyi hızlandırdığı ve e-ticaret aracılığıyla alışverişi daha fazla öğrenmeye zorladığı bir dönem geçirdik. Bu öğrenmenin kalıcı olduğunu, geniş bir tüketici tabanına yayıldığını görüyoruz. Sektör detaylarına indiğimizde, dünya genelinde yapılan araştırmalarda da e-ticaretin özellikle büyük mağazalarda, elektronik ürünler ve giyim gibi perakende kanallarında daha uzun süreli olduğunu anlıyoruz.

 

Bir yandan da ülke ekonomilerinde e-ticaret kullanımı artıyor. E-pazar yerleri ve e-ticaret siteleri bu süreçten çok olumlu etkilenirken, ciddi altyapı yatırımı yapıp mevcut lojistik kapasitelerini de yenileyerek müşteri taleplerini karşıladılar. Yeni dönemde e-pazar yerlerinin daha da güçlenerek büyüyeceğini söylemek mümkün.

 

Dijital kullanım yükseldikçe, müşteri beklentileri de farklı şekillenecek. Garanti BBVA Tüketici Finansmanı ekibi olarak müşteri deneyiminde ayrışabilmek hedefiyle; ürün sunmanın çok ötesinde, müşterilerimizle akıllı, doğru ve kişiye özel finansal tavsiyeler paylaşmanın gerekliliğine inanıyoruz. Bu kapsamda müşterilerimize yardımcı olabilecek finansal iç görüler geliştirmek için de büyük veri ve yapay zekâ uygulamalarını temel alarak yoğun şekilde çalışıyoruz.

 

__________

Burada yer alan yazılar, finansal bilgiler, birikim ve tasarruf önerileri, genel yorum ve tavsiyelerden oluşmakta olup yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım, birikim ya da tasarruf kararı verilmesi ve hareket edilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir.

Etiketler:
  • Online Alışveriş

  • Yapay Zeka

  • Dijital Bankacılık

  • Dijital Dönüşüm

  • E-Ticaret