Copyright © 2024, T. Garanti Bankası A.Ş
Bu içerik bbva.com’dan uyarlanmıştır.
'Y Kuşağı' tüm stereotiplere meydan okuyor: tasarruflarına ve mali durumlarına çoğu yaş segmentinin düşündüğünden daha fazla dikkat ediyor.
Son araştırmalar, 24-39 yaş arasındaki neslin, karşılaştıkları engellere rağmen gelecekle ilgili endişeler taşıdığını gösteriyor.
2017 yılında BBVA İnovasyon Merkezi (CIBBVA) tarafından yayınlanan ‘Yenilik Eğilimleri: Y Kuşağı’ araştırmasına göre, Y Kuşağı büyük bir zorluk ile karşı karşıya: finansal yükler üstlenmeden ve gelecekteki bir tasarruf planından bağımsız olarak yaşamı finanse etmek.
Bu majör zorlukla nasıl mücadele edilebileceğine geçmeden önce değerlendirilmesi gereken önemli bir faktör de Y Kuşağı’nın finansal okuryazarlık becerilerini nasıl edindiği.
Gelin şimdi, Y Kuşağı’nın finansal okuryazarlık donanımlarını nereden kazandıklarına ve tasarruf alışkanlığı için ne yönde efor harcamaları gerektiğine birlikte bakalım.
Y Kuşağı’nın finansal okuryazarlık donanımlarına katkı sağladıkları alanlar:
İnternet: Global Financial Literacy Excellence Center araştırmasına göre; Y Kuşağı’nın doğal ortamı ve finansal bilgi bulmakta kendilerini en rahat hissettikleri yer: internet.
Karşılaştırma siteleri, forum önerileri ve çevrimiçi finansal içerikler, internet üzerinde erişilebilecek bilgi kaynaklarından bazıları.
Sosyal ağlar: Bu nesil sosyal medyada görünürlüğü yüksek olan şirketlere güveniyor. Kullanıcı önerilerine dikkat ediyor ve sahip olduğu deneyimleri finansal şirketler de dahil olmak üzere her türlü kurumla paylaşma eğilimi taşıyor. Pazarlama ve Reklam şirketi 21 Gramos’un son raporuna göre; Y Kuşağı iyi bir müşteri hizmeti deneyimlemek için özellikle interneti kullanıyor. Ayrıca, Y Kuşağı’nın %90'ı, markaların kendilerine; karar verme gücü sunmalarını ve katılım gösterme fırsatı tanımalarını istiyor.
Mobil uygulamalar: Y Kuşağı’nın finansmanlarını izlemelerinin ve bankalarıyla iletişim kurmalarının en yaygın yolu mobil uygulamalar.
Yapay zekâ: Mali durumunu önemseyen ve tavsiye arayan Y Kuşağı, robo-danışmanlara da ilgi gösteriyor ve onları ihtiyaçlarını karşılayan çevrimiçi müttefikler olarak görüyor. Robo-danışmanlar, çevrimiçi öneriler sunarak ve algoritmaları kullanarak, yatırım portföylerini yönetiyor, ayrıca yer ve mekân bağımsız sundukları güncel bilgiler aracılığı ile portföylerini gözden geçirmelerini sağlıyor. Accenture’a ait ‘Millennials and Money’ isimli çalışmaya göre, Y Kuşağı’nın %67'si robo-danışmanları etkin ve düşük maliyetli bir finansal bilgi kaynağı olarak görüyor.
Peki finansal okuryazarlık donanımlarını daha çok internet tabanlı uygulamalar ve teknolojik hizmetlerden alan Y Kuşağı tasarruf adına ne yapmalı?
1) Her ay belirli bir miktar para biriktirmek için uygulamaları kullanmak.
Bu senaryoda, cep telefonu en iyi tasarruf aracına dönüşüyor. İlk seçenek, iş birliği yapılan bankaların sunduğu uygulamaları kullanmak. Tabii bu uygulamaları, güvenlikli olarak kullanabilmek için sadece resmî olanları indirmeye ve güncel tutmaya dikkat etmek gerekiyor. Banka uygulamalarının yanı sıra, harcamaları dikkatlice kontrol etmeyi sağlayan başka uygulamalar da mevcut. Bu uygulamalar çoğunlukla; gelir/gider rutinlerini kaydetme, kredili mevduat/komisyonlar hakkında uyarı gönderme ve bütçe oluşturma gibi işlevlere sahip.
Birikim yapmak istiyorsanız hemen Birikim Hesabı başvurusunda bulunmak için buradan İnternet Bankacılığı'na giriş yapabilirsiniz.
2) Motive edici hedefler belirlemek.
Yaz aylarında arkadaşlarla bir seyahat, yurt dışında eğitim ya da yeni bir cep telefonu…
Ancak; hedef koyarken dikkat edilmesi gereken en önemli başlık: hayal kırıklığına uğramamak adına her zaman gerçekçi bir yaklaşıma sahip olmak.
Seyahat, yurt dışında eğitim vb. gibi hedefler belirlemek önemli ölçüde birikim istikrarını arttırıyor ve hedefsiz bir tasarruf çabasından daha olumlu sonuçlar yaratıyor.
3) Satın almadan önce karşılaştırma yapmak.
Herhangi bir ürünü satın almadan önce, yapılacak en iyi şey; markanın veya işletmenin sosyal medya kanallarını kontrol etmek, en iyi teklifleri bulmak ve diğer alıcıların yorumlarını okumak. Ayrıca mutlaka; tek tıkla, en iyi fiyatlar hakkında bilgi sunan, tüketici forumları ve karşılaştırma siteleri de okunmalı. Satın almaya çıkmadan önce, herhangi bir son dakika teklifi olup olmadığını görmek için cep telefonundan fiyat araştırması yapmak oldukça önemli.
4) Zorunlu satın alma ve gereksiz harcamalardan kaçınmak.
İstenilen ve mali bedeli gelir içindeki büyük bir yüzdeye karşılık gelen bir şeyin gerçekten gerekli olup olmadığını görmek için alınabilecek en iyi aksiyon: makul bir süre beklemek. Önerilen süre genellikle bir ile üç ay arası.
Bir ürün satın aldıktan sonra ihtiyaç duyulmadığı için verimsizleşirse, bu durumda atılacak en doğru adım da ikinci el alım satım uygulamasıyla o ürünü satmak. Elbette birinin ihtiyaç duymadığı bir ürüne başka biri mutlaka ihtiyaç duyacak ve ona işlev kazandırma şansına sahip olacak.
Eğer siz de bir ‘Y Kuşağı’ temsilcisi iseniz satın alma ve harcama alışkanlıklarınızı bu önemli global araştırmaların ışığında yeniden değerlendirebilir; finansal koşullarınızı güncellemek için zaman kaybetmeden harekete geçebilirsiniz.
*Bu yazı bbva.com’da yayımlanan Millennial’lar Arasında Tasarrufu Teşvik Etmenin 4 Yolu (Four Keys to Promoting Savings Among the 'Millennials') ve Millennial’lar Finansı Nereden Öğreniyor? (Where Do Millenials Learn About Finance?) başlıklı yazılardan uyarlanmıştır.
______
Burada yer alan yazılar, finansal bilgiler, birikim ve tasarruf önerileri, genel yorum ve tavsiyelerden oluşmakta olup yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım, birikim ya da tasarruf kararı verilmesi ve hareket edilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir.