Copyright © 2024, T. Garanti Bankası A.Ş
Takipçi sayım, kripto varlığım, online satışlarım derken gittikçe daha da karmaşıklaşan bir dijitalleşme yolculuğunun içindeyiz! Peki bu gizemli yolculuğun tam olarak hangi aşamasındayız?
İşte bu ihtiyacımızı karşılayacak olan We are Social 2022 raporu internet ve sosyal medya kullanımındaki en güncel küresel verileri gözler önüne seriyor. Geçtiğimiz günlerde 2022 Türkiye özel raporu da dijital ekranlarda görücüye çıktı. Ülkemizdeki internet ve sosyal medya kullanımına ilişkin faydalı bilgiler paylaşan rapor her yıl merakla bekleniyor. Çünkü kural gayet basit; dijital fay hatlarını keşfetmek ve gelişen talepleri doğru karşılayabilmek.
Biz de bu önemli öne çıkan detayları sizler için derledik. Hazırsanız Türkiye’de sosyal medya kullanım istatistikleri 2022 raporuna beraber göz atalım. İşte başlıyoruz.
Ocak 2022 itibarıyla Türkiye’deki internet kullanıcılarının sayısı bir önceki yıla göre 3,9 milyon artarak toplamda 69,95 milyona ulaşmış durumda! Bu da toplam nüfusun %82’sine işaret ediyor.
Bu yıl da internette geçirdiğimiz süreden ödün vermiyoruz. Her gün ortalama 8 saatimizi internette gezinerek harcıyoruz. Bunun 4 saat 16 dakikasını mobil cihazlarımız ile, kalan 3 saat 44 dakikasını ise bilgisayarlarımız ile sağlıyoruz. Kısacası cep telefonlarımızın bilgisayarlar üzerinde hâlâ yadsınamaz bir üstünlüğü söz konusu.
Sosyal medya cephesinde de durum farklı değil. Aktif kullanıcıların sayısı geçen yılki verilere göre %14,8 oranında artarak 68,90 milyona ulaştı. Bu da toplam nüfusun %70,8’ine denk geliyor. Ya da şöyle söyleyelim, bir sene içinde 8,9 milyon kişi daha sosyal medya hesabı açtı. Kullanıcı sayısı artarken harcadığımız süre azalır mı? O da artışta. Veriler gösteriyor ki her gün ortalama 2 saat 59 dakikamızı sosyal medyada geçiriyoruz.
Günümüzün 8 saatini internete ayırıyoruz dedik. Peki karşılığında ne alıyoruz?
Zirvede video oyunları yer alıyor. İnternet kullanıcıların %91,5’i, yani neredeyse tamamına yakını video oyunlarına zaman ayırıyor. Bu da demek oluyor ki aramızda çok fazla gamer var! İster mobil cihazlarımızda ister yüksek performanslı dev ekranlarımızda oynamayı tercih edelim, oyun sevgimiz bizi kararlılıkla dünya genelinde ilk sıralara taşıyor.
“Netflix’e yeni bir film geldi, izledin mi?” Sık sık duyduğumuz bu soruya “evet” yanıtını vermeyi ne kadar çok istediğimizi itiraf edelim! Gerçekten de dijital yayın platformları aracılığıyla dizi, film izlemeyi sevmişiz gibi duruyor. Son bir senedir abonelikten aboneliğe koşmuşuz. Haftalık olarak streaming platformlarını ziyaret eden kullanıcıların oranı %96.4’e ulaşmış!
Son yılların gözde trendlerinden olan podcast içeriklerine dünya geneline kıyasla hâlâ bir tık uzağız. Her hafta düzenli podcast dinleyen kullanıcıların oranı dünyada %20,4 iken ülkemizde şimdilik %17,8 olarak seyrediyor.
Hep eğleneceğiz diye bir gayemiz yok elbette. Kendimizi geliştirmeye de düşkünüz. Rapora göre internet kullanıcılarının % 62,7’si haftalık olarak eğitim videoları, özel ders içerikleri tüketiyor.
Dijital dünyadaki varlığımız bunlarla da sınırlı değil. Her hafta pek çok farklı amaç için çevrimiçi oluyoruz. Mesela %33,8’imiz sigorta, bankacılık, yatırım gibi finansal işlemler, %33’ümüz ise sağlık verilerinin kontrolü için her hafta düzenli olarak interneti kullanıyor.
Online alışverişler yükselişte
Şimdi biraz da alışveriş rutinimize bakalım. Ülkemizdeki her 100 kullanıcıdan 64’ü internetten alışveriş yapıyor. Bu oranla dünya genelinde 6. sıraya yerleşiyoruz ki bu bizi rahatlıkla “alışverişkolik” bir ülke yapar. Dahası çevrimiçi satın alımların %41,2’si mobil cihazlardan oluyor. Kısacası online bankacılık ve kredi kartı işlemleri uzunca bir süre daha hayatımızda olacak gibi duruyor.
Her 100 kullanıcıdan ortalama 38’i haftalık market alışverişini çevrimiçi kanallar aracılığıyla yapıyor. Satın alma alışkanlıklarımız giderek dijitale kayıyor. Kimbilir belki de gelecekte pazar arabalarına hiç ihtiyaç duymayacağız.
Bilinçli tüketici olmaya da kararlıyız! Harcama yapmadan önce alacağımız ürün, hizmet ya da markayı iyice araştırmayı ihmal etmiyoruz. Kullanıcıların %68.2’i ürünü satın almadan önce mutlaka internete danışıyor. Diğer bir deyişle finansal sağlığımız giderek gelişiyor!
Global rapora göre dünya genelinde en sık kullanılan sosyal medya platformu Facebook oluyor. Ancak biz birinciliği YouTube’a veriyoruz. YouTube’u Instagram, Facebook, TikTok ve Twitter izliyor.
İnfluencerların ise ilgimizi çekmek için daha fazla çalışmaya ihtiyacı var. Sosyal medyada influencerları takip eden kullanıcıların oranı %13,2 ve bu oran diğer ülkelere kıyasla daha düşük. Yani ortalama olarak her 10 kişiden yalnızca biri influencer hesabı takip ediyor.
Her iki kişiden biri merak ettiği marka ya da ürünleri sosyal medyada araştırıyor. Ya da şöyle söyleyelim: Pazar kahvaltısını nerede yapacağımızdan tutun da evimize sipariş edeceğimiz konsola kadar pek çok konuda sosyal medyanın fikrine ihtiyaç duyuyoruz artık!
Son olarak raporda altı çizilen bir diğer ayrıntı kripto para satın alımları oluyor. Ülkemizde kripto varlığa sahip internet kullanıcılarının oranı rekor artışla %18,6’ya ulaşmış durumda. Dahası dünya genelinde en çok kripto para satın alan 5. ülkeyiz. Geçtiğimiz ay ise Metaverse evreninde OVRLand isimli arsaları en çok satın alan ülke olduğumuz ortaya çıkmıştı! İnternet merakımız ve artan dijital yatırımlarımız gerçekten de uzunca bir süre daha ülkemizi gündemde tutacak gibi görünüyor.
İnternet ve sosyal medya denince merakımıza dur diyemiyoruz. Yeni şeyler öğrenmek, hızlanmak, nerede olursak olalım keyif aldığımız anları çoğaltmak istiyoruz. Tam da bu yüzden ve hep söylediğimiz gibi takipte kalın…