Bankacılığın Geleceğine Yön Veren Fintech Trendleri

Tüketici talepleri, hız ve teknolojik gelişmeler finans sektörünü değişmeye zorluyor. Özellikle fintech tarafında bu değişimin etkilerini çarpıcı bir şekilde hissediyoruz. Gelecekte söz sahibi olmak isteyen bankalar fintech alanındaki eğilimleri takip ederek yeni yetenekler geliştirmeliler. Kullanıcı odaklı hizmet, hız, verimlilik ve güvenilirlik odağında yapılabilecek teknolojik yatırımlara ağırlık vermeliler.

Peki fintech dünyasında karşımıza çıkan trendler neler? Finans kuruluşları ve bankalar bu alanda ne gibi yatırımlar yapabilirler? Gelin şimdi bu soruların yanıtlarına birlikte bakalım.

 

Mobil bankacılık yükselişini sürdürüyor

Geçtiğimiz 10 yıl boyunca dijital bankacılığın istikrarlı bir şekilde büyümesine tanık olduk. Türkiye’deki finansal yapılar da bu dönüşüme hızlıca entegre oldular. TBB’nin verilerine göre 2022’nin son çeyreğinde, dijital bankacılık uygulamalarını kullanan kullanıcı sayısı, bir önceki yıla göre 16 milyon 459 bin kişi artarak toplamda 94 milyon 390 bine ulaştı. Bu kişilerin 82 milyon’dan fazlası ise yalnızca mobil bankacılık kullanıcısıydı.

Konuya bir de ödeme süreçleri açısından bakalım. TBB’nin verilerine göre Türkiye’de 2022’nin son çeyreğinde internet bankacılığı aracılığıyla toplamda 134 milyon adet finansal işlem gerçekleştirildi. Aynı dönem mobil bankacılık hizmetiyle yapılan finansal işlemlerin sayısı ise 1 milyar 816 milyona ulaştı!

TBB’nin verilerine göre Türkiye’de 2022’nin son çeyreğinde internet bankacılığı aracılığıyla toplamda 134 milyon adet finansal işlem gerçekleştirildi. Aynı dönem mobil bankacılık hizmetiyle yapılan finansal işlemlerin sayısı ise 1 milyar 816 milyona ulaştı!

Görüldüğü gibi mobil bankacılık, internet bankacılığının açık ara önüne geçmiş durumda. Dolayısıyla bankalar müşterilere daha iyi bir mobil uygulama hizmeti sunmak için rekabet halinde. Bu alanda yapılacak yatırımlar arasında müşteri odaklı kullanıcı arayüzü, gelişmiş ödeme sistemleri, veri toplama ve siber güvenlik konularının öne çıktığını söyleyebiliriz. Tüm bu iyileştirmelerin etkilerini hep birlikte göreceğiz. 

 

Süper uygulamalar yaygınlaşıyor

Mobil uygulamalardan bahsetmişken süper uygulamaların (super app) yükselişine değinmemek olmaz. Süper uygulamalar kullanıcılara mesajlaşma, ödeme, araç çağırma gibi birçok farklı hizmete tek bir uygulamadan ulaşma olanağı sunuyorlar. Üstelik fintech’teki gelecekleri çok parlak. Mobil bankacılıkta finansla bağlantılı hizmetlerin yanında oyun oynama ve mesajlaşma gibi imkânlar sunan uygulamalarla tanışmamız yakın. Fakat şunu da akılda tutmak gerekiyor: Bu gelişmeler siber güvenlik tarafında ipleri daha sıkı tutmayı gerektirebilir.

Garanti BBVA Teknoloji’den Uygulama Çözümleri Bilgi Güvenliği Uzmanı Ali Sinan Koyunoğlu, süper uygulamaların fintech alanındaki geleceğini şu görüşlerle destekliyor:

“Süper uygulamaların yaygınlaşması ve özellikle açık bankacılık ile beraber fintech’lerin hızlı dönüşümü; finansal ve kişisel verilerden oluşan büyük veri analizleri ile müşterilerin daha yakından tanınmasını ve bu yolla kişiselleştirilmiş finansal deneyimlerin iyileştirilmesini sağlayacak. Bununla birlikte uluslararası bankacılık hizmet ağının da genişleyeceğini tahmin ediyoruz.

Bankacılık, sigorta, finansal danışmanlık, mesajlaşma ve oyun gibi farklı hizmetlerin olduğu tek bir uygulamanın kullanıcıların hayatına girmesi yakın gelecekte mümkün görünüyor. Ancak kullanıcıların hassas finansal bilgilerini ve kişisel verilerini bünyesinde barındıran veya barındıracak olan süper uygulamaların, siber suçlular için cezbedici bir hedef haline gelmesi de yönetilmesi gereken muhtemel bir risk olarak karşımıza çıkıyor. Bu durumda, kullanıcıların güvenliğini ve gizliliğini korumak için daha güçlü siber güvenlik stratejilerinin geliştirilmesi gerekliliği, süper uygulama sağlayıcıları ve finans kuruluşları için önemini daha da artırıyor.

Birden fazla uygulama ve birden fazla hizmet sağlayıcısından oluşacak olan bu uygulamalarda; tüm tarafların güvenlik politikalarının birbiriyle uyumlu olması ve siber güvenlik konusunda uluslararası düzenlemeler ile standartlara uyum sağlanması, bir yandan kullanıcıların uygulamaya olan güvenini artırırken diğer yandan uygulama sağlayıcıları ve finans kuruluşları arasında iş birliğini ve koordinasyonu güçlendirecektir. Dolayısıyla, siber güvenlik risklerinin dikkatli ve etkin bir şekilde yönetimi, süper uygulamaların büyümesi ve gelişimini sürdürülebilir kılmak için önemli bir etken olacak.”

Açık bankacılık ile hizmetler gelişiyor

Son birkaç yılın en dikkat çeken trendlerinden biri şüphesiz açık bankacılık oldu. Bankaların verilerini diğer banka ve finans kuruluşlarıyla paylaşmalarına imkân tanıyan bu girişim, dijital arayüzlerin müşteri ihtiyaçlarına göre yeniden yapılandırılmasını sağladı. Önümüzdeki dönemde de büyümenin devam etmesi muhtemel. Statista’nın tahminlerine göre 2024 yılında 63,8 milyon kişi birer açık bankacılık kullanıcısı haline gelebilir. Bunu öngören bankalar da daha geniş bir hizmet yelpazesi yaratmak amacıyla IT alanında uzmanlık gerektiren yatırımlara hiç olmadığı kadar ağırlık verecek.

Peki açık bankacılık bankalar tarafından neden ilgiyle karşılandı? Konuyla ilgili bilgileri Bireysel Dijital Çözümler departmanımızdan Açık Bankacılık ve Girişimcilik Yöneticisi Sedef Usarer şu ifadelerle açıklıyor:

“Açık bankacılık kapsamında yakın zamanda yürürlüğe giren düzenlemeler hem bireysel hem de tüzel müşterilerimizin günlük finansal yönetimini oldukça kolaylaştırıyor. Artık tercih ettiğiniz tek bir uygulama üzerinden, izin verdiğimiz tüm hesap detaylarımıza ulaşma ve para transferi yapma fırsatına sahibiz. Sektör açısından baktığımızda açık bankacılık; rekabet, yenilikçilik, müşterilere daha iyi bir hizmet vermek adına da bir fırsat. Bankalar bu hizmet sayesinde müşteriler hakkında daha fazla bilgiye sahip olma, onları daha yakından tanıma ve bu sayede kişileştirilmiş önerilerini daha da zenginleştirme fırsatına sahip olacaklar. Günün sonunda müşteri deneyimi ve sunduğu değer önerisi ile fark yaratan kurumlar, müşterilerle temasını daha da güçlendirebilecek.”

 

Hizmetler kişiselleşiyor, rekabet artıyor

Müşteriler artık satın alma kararlarında çok daha bilinçli, kendilerine özel olarak geliştirilmiş ürün ve hizmetleri görmek istiyorlar. Finansal taleplerde de bu yaklaşım öne çıkıyor. Örneğin kredi çekmeyi düşünen bir müşteri, hizmet aldığı bankanın dijital uygulamasında standart bir faiz oranı görmek yerine kendi finansal durumuna uygun olan oran bilgisini bulmak istiyor.

Özellikle açık bankacılık, kişiselleştirilmiş hizmet noktasında finansal kuruluşları çok daha ileriye taşıyabilir. Müşterileri hakkında geniş bir veri hacmine sahip olan kuruluşlar, bunları raporlayıp gelişmiş analitik modellerle en iyi şekilde analiz edebilirler. Böylece kişiye özel çözümler geliştirebilir, sektörün geleceğinde kendilerine güvenli bir yer edinebilirler.

 

Yapay zekâ yatırımları hız kazanıyor

Fintech’in geleceğinde anahtar kelime: yapay zekâ! Nereden mi biliyoruz? Yapay zekânın sağladığı avantajlara bakmak yeterli. Yapay zekâ tabanlı uygulamalar şirketlerin elde ettikleri verileri çok daha iyi analiz ederek hizmetlerini iyileştirmelerine olanak sağlıyor. Aynı zamanda işlemlerin otomatikleştirilmesini mümkün kılarak verimliliklerini arttırmalarına destek oluyor.

Sohbet robotlarının giderek akıllı hale gelmesi ve yaygınlaşması da beklediğimiz gelişmeler arasında. Bu durum hizmet sektörünün her dalında olduğu gibi bankacılıkta da daha iyi bir müşteri deneyimi sağlamak için bir fırsat.

Hizmetleri otomatikleştiren sohbet robotlarının hız konusundaki performansını zaten biliyoruz. Ancak devam eden optimizasyon çalışmaları, yapak zekâ desteği, algoritmaların iyileştirilmesi gibi süreçlerin sonunda müşterilerin ihtiyaçlarını çok daha iyi anlayabilen sohbet robotlarıyla tanışabiliriz. Bu sayede finans kuruluşlarının müşterilerinden daha nitelikli veriler elde ederek hizmet kalitelerini yükseltmeleri mümkün olabilir.

 

Blok zinciri teknolojisi önemini koruyor

Dünya Ekonomik Forumu’na göre küresel blok zinciri pazarının 2030 yılına kadar 1,43 trilyon ABD dolarına ulaşması bekleniyor. Kısaca hatırlayalım. Blok zinciri (blockchain) bir işletme ağında bulunan katılımcılar tarafından ağdaki kayıtların şifreli olarak tutulduğu elektronik bir defterdir. Her bir işlem verisi benzersiz tanımlayıcılarla zincirlenerek bloklara bölünür. Blokların birinde yapılacak bir değişiklik sonraki tüm blokların değiştirilmesini gerektirir. Bu da bir sonraki blok yazımlarında diğer kullanıcıların bilgisini ve iznini gerektiren bir güvenlik mekanizması oluşturur.

Gelelim şimdi blok zinciri teknolojisinin fintech’e etkilerine. Özellikle hızla büyüyen kripto para piyasasında siber güvenlik açısından block zinciri kritik rol oynayabilir. Verilerin şeffaf bir şekilde izlenebildiği ve silinme ihtimaline karşı korunduğu yeni bir ekosistemin yaratılmasını sağlayabilir. Aynı zamanda yurtdışına para gönderme işlemlerinde hız ve güvenliği önceleyen yeni bir ödeme altyapısının gelişimine öncülük edebilir.

 

__________

Burada yer alan yazılar, finansal bilgiler, birikim ve tasarruf önerileri, genel yorum ve tavsiyelerden oluşmakta olup yatırım danışmanlığı kapsamında değildir. Yatırım danışmanlığı hizmeti, yetkili kuruluşlar tarafından kişilerin risk ve getiri tercihleri dikkate alınarak kişiye özel sunulmaktadır. Bu tavsiyeler mali durumunuz ile risk ve getiri tercihlerinize uygun olmayabilir. Bu nedenle, sadece burada yer alan bilgilere dayanılarak yatırım, birikim ya da tasarruf kararı verilmesi ve hareket edilmesi beklentilerinize uygun sonuçlar doğurmayabilir.

Etiketler:
  • Yapay Zeka

  • Dijital Bankacılık

  • Fintech

  • Blok Zinciri